Csípős-savanyú leves

Aki szereti vagy egy kicsit is nyitott az ázsiai konyha iránt, az óhatatlanul belefutott már ebbe a finom és népszerű levesbe. Persze, ahány kínai étterem, annyiféle verzió, jó is, rossz is.
Emlékszem régebben, amikor még a pesti belvárosban laktam, ha már éreztem, hogy vmi vírus bújkál bennem, akkor hazafelé menet útba ejtettem az akkori kedvenc kínai éttermemet, és begyűrtem egy forró, jó csípős levest. Otthon ágybabújtam, és szinte reggelre kihevertem az egészet.
Nem egy bonyolult leves, bátran nekifoghatunk, rendkívül finom.




3-4 személyre:
4 db shitake gomba vagy felhőfül gomba
2-3 cm-es friss gyömbér
3 gerezd fokhagyma
2-3 db chilipaprika
1 közepes sárgarépa
2 ek bambuszrügy (konzerv)
light szójaszósz
kb 2 ek (barna)rizsecet
1-2 tk shaoxin rizsbor
1 tk nádcukor
pár csepp szezámolaj
1 ek kukoricakeményítő
1 db tojás
8-10 dkg lágy tofu
2 szál zöldhagyma
2 ek olaj

A shitake gombát leforrázom és 15 percig állni hagyom. A szárát kivágom (a kínaiak a gomba szárát nem fogyasztják) és a kalapot vékonyan felszeletelem.
A friss gyömbért és a fokhagymát meghámozom és apróra darabolom. A bambuszrügyet leszűröm, majd csíkokra vágom. A sárgarépát szintén csíkokra vágom. A friss chilit felkarikázom.
A szójaszószt elkeverem a rizsecettel, rizsborral és a nádcukorral.
Az olajat felforrósítom, rádobom a gyömbért, chilit, chilipelyhet, fokhagymát, bambuszrügyet és a gombát, pár percig pirítom nagy lángon, közben folyamatosan kevergetem. Ráöntöm a szójaszószos keverekét, majd felöntöm annyi vízzel, hogy bőségesen ellepje. Kb 10-15 percig főzöm, majd mehet bele a kis kockákra vágott tofu és a kukoricakeményítővel elkevert víz is. Kis lángon gyönygöztetem a levest.
És most jön számomra az igazán kihívást jelentő feladat: a tojás hozzáadása. Ha nem jól csináljuk, egy darab tojástömb lesz a levesünkben, vagy ami még rosszabb, hogy szétmállik és teljesen szétterülve besűríti a levesünket. A lényeg, hogy kis lángon főjön a levesünk, keverjük meg egy erőteljes mozdulattal, majd óvatosan, apránként csorgassuk egy fakanálon keresztül a levesbe. Ne kavarjuk meg rögtön, várjunk legalább egy percet, majd adjunk hozzá pár csepp szezámolajat, a felkarikázott zöldhagymát, és pár perc alatt főzzük készre. Forrón tálaljuk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések