2015. január 31., szombat

Rizskásák reggelire



Az az érzésem, hogy a reggeli ételeket egy kissé hanyagoltam a blogomban, pedig van jó néhány a repertoáromban, ami hosszú idő óta nemcsak az én, hanem családi kedvenc is (Kiscincin!!). Ilyen pl. ez a darált dióból és rizsből álló kása. A másik, a sötét, azaz a fekete szezámmagos verzió már csak az én favoritom, de nem kell tőle megijedni, finom, és rendkívül tápláló. Ha ráguglizunk a fekete szezámmag hatásaira, azonnal szeretnénk belőle enni egy jó nagy adaggal, annyi jó tulajdonsággal bír: gátolja az öregedést, nagyszerű ásványi anyag, B1 vitamin és rost forrás, vmint számtalan betegség megelőzésére alkalmas. Az ázsiak előszeretettel fogyasztják különféle ételekben. A kínai orvoslás szerint segíti a máj és a vesefunkciókat, és gyengeség esetén is ajánlják erősítőként.
Érdemes az őrleményt előzőleg elkészíteni, így reggel már csak adagolni és főzni kell. A főzési idő valamivel hosszabb mint pl. a zabpehelyé, de kb 10-14 perc alatt ez is elkészül.
Pár szót még a rizsről: inkább kerekebb rizst ajánlok az elkésítéséhez (szusi vagy rizotto vagy esetleg édes rizs), ami alkalmasabb pl. tejberizs főzésére is.

2015. január 28., szerda

Gyömbéres sárgarépa-krémleves

Dr Chen, kínai orvos és gyógynövénykutató szerint a sárgarépának annyi a jótékony hatása, hogy a gyógynövények között kellene emlegetnünk. Ha ezt kombináljuk gyömbérrel és fokhagymával, garantáltan jót teszünk vele magunknak. Gyorsan és egyszerűen elkészíthető leves, ami, ha egy kis chili pehellyel megszórjuk, garantáltan átmelegíti a testet (és a lelket) ebben a zimankós időben.

2015. január 23., péntek

Vegetáriánus pad thai

A pad thai a thaiföldi konyha egyik legnépszerűbb étele, amely elterjedt szinte az egész világon. Jellegzetességét a pad thai szósz, a rizsmetélt, a zöldségek, a lime és a mogyoró adja. Itt is számtalan variáció létezeik, kb. ahány ház, annyi szokás alapon. A vegetáriánus verzióban tofut és valamivel több zöldséget használtam, és a thai konyha alapízesítője, a halszósz helyett pedig szójaszószt.
Finom, ízletes, nem túl bonyolult tészta. A buktatója a dolognak a jól elkészített pad thai szósz, amit kis üvegben lezárva kb 2 hétig hűtőben is tárolhatunk. Az igazság az, hogy ódzkodom mindenféle előre gyártott szósztól, így inkább itt is a házi verziót alkalmazom. A szósz édeskés-savanykás ízvilágú, picit csíphet, ha szeretjük, de az erős csípősség nem jellemző.

2015. január 19., hétfő

Mézes gránátalma tea

A gránátalmáról a táplálkozási szakemberek ódákat zengenek: jót tesz a vérkeringésnek, az érfalnak, emésztésnak, nagyon erős antioxidáns, tele van C és K vitaminnal és még lehetne hosszan sorolni előnyős tulajdonságait. Tény, hogy finom és különleges gyümölcs, amit önmagában is fogyaszthatunk vagy  pl. salátákba tehetünk.
Ha szeretjük a gyümölcsteát, érdemes  kipróbálni ezt a finom italt, ami nem igényel túl sok időráfordítást. A recept alján pedig található egy link, amiből megtudható, hogyan lehet könnyen és egyszerűen a gránátalma magokat kinyerni a héjából.


2015. január 17., szombat

Vegetáriánus miso leves

A miso leves receptjét már jó ideje készülök feltenni a blogra. Volt egy időszak, amikor rengeteget készítettem, és fogyasztottam, és az étrendem főleg ázsiai ételekből állt. Szerintem életemben akkor voltam a legfittebb, legenergiadúsabb, és ehhez bizonyára hozzá járult a sok miso leves is.
Erre a levesre rá kell készülni, hiszen csak olyan alapanyagokat tartalmaz (a zöldhagyma kivételével), amiket a helyi boltban nem tudunk beszerezni. Először is kell hozzá kombu, ami egy hínárfajta és nagyon magas a jódtartalma.
Wakame, a másik tengeri összetevője, ami   vitaminokban (kálcium, jód, B3, B1) gazdag algafajta, és segíti a zsírégetést, jót tesz a hajnak, bőrnek, bélflórának.
Miso paszta: alapja szójabab, ami rizs vagy árpa és élesztő-gomba hozzáadásával erjesztéssel készül. Kapható egészen a világostól a sötét barna (fekete) árnyalatig. Miso levesbe minél világosabbat teszünk, annál jobb.
Selyemtofu és shitake gomba (a vegetáriánus verzióba) kerül még a levesbe.
A hozzávalók beszerzéséhez a koreai-japán boltokat ajánlom (a II. kerületben vagy a Kolosi térnél).


2015. január 8., csütörtök

Házi müzliszelet datolyával

Müzli készítésével már nem először próbálkozom, de a szuper receptet mostanra sikerült összeállítanom. Ez megfelően kemény és nem omlik szét, nem túl ragadós és nem tartalmaz egyéb cukrot, na és persze finom. Összállítása max. 15 percet vesz igénybe, és ezt a müzliszeletet lelkiismeretfurdalás nélkül csomagolhatjuk uzsira a gyerkőcnek. Hűtőben dobozba zárva pár hétig eláll, de ezt még nem sikerült megtapasztalnom.

2015. január 3., szombat

Lencsefőzelék sütőben sült krumplilángossal

Ezt a bejegyzést már évekkel korábban kellett volna megírnom, mert szilveszter tájékán a barátaim észbe kapnak, hogy hoppá, kellene egy jó lencsefőzelék recept, és valami feldereng a régebben hagyományosnak számító január 1-i összeröffenésekből, ahol főszerepet játszott az általam készített lencsefőzelék. Ezt olyanok is jó ízűen elfogyasztották, akik nem tudtak megbarátkozni életük során a lencsefőzelékkel.
A krumplilángos ideális kísérőnek bizonyult a húsmentes évek óta, és a sütőben sült verziója egyszerűen fantasztikus. Mivel arányokat nem mértem, a pontos receptet hamarosan bepótolom. Addig is íme a lencsefőzelék receptje: