2009. december 31., csütörtök

Csokis-narancsos süti és a gasztronómiai cunami

Lement a karácsony, a névnapok és a szülinapok, a vendégjárások, és mindez 1 hétbe tömörítve (a barátnőm egyszerűen csak gasztronómiai cunamiként emlegeti ezt az időszakot), szóval most, szilveszter napján hátradőlhetek egy picikét, és a karácsonyi nagy-nagy lemaradásom megpróbálom összegezni. (Azért ez a hátradőlés nem tart sokáig, mert 1-én immár hagyománnyá válik nálunk a lencsenap szóval vendégroham holnap is lesz, de a 2 kg lencse már a fazekakban).
Karácsonykor csak 24-én étkezünk itthon, nekem kizárólag erre a napra kell könnyű ebédet és ünnepi vacsorát teremtenem, a többi napot az anyukák hál'istennek átveszik. A két aprósüti, aminek a receptjét fogom közölni, még karácsony előtt pár nappal elkészült, így ezeket volt időm lefotózni. A többiről nem készült fotó, anélkül pedig nincs recept. Reggel 10-kor nekiálltunk Kiscincinnel a mézeseket megsütni, közben laza ebéd, utána pedig lehetett készíteni a mákos és a diós beiglit, ami vacsora után szinte még ki sem hűlt, és isteni volt. Az utóbbi pár évben, mióta magam sütöm a beiglit, karácsonykor mindig ez a desszert, mert kizárólag csak ekkor sütöm, és annyira finom, hogy ilyenkor más szóba sem jöhet. Nem nagyképűségből mondom, de az én beiglimnél finomabbat még nem ettem (Jó, nagymamám beiglije is nagyon finom volt anno).
Az aprósütik pedig arra jók így karácsony tájékán, hogy véletlenül se maradjunk édesség nélkül két vendégeskedés között.
Szóval, csokis-narancsos, fincsi, ki lehet próbálni.

18 dkg étcsoki
12 dkg vaj
25 dkg teljes őrlésű liszt
fél tk sütőpor
10 dkg nádcukor
12 dkg durvára tört dió
1 bio narancs héja
fél narancs leve

A csokit a vajjal kis lábasban felolvasztom, bele reszelem a narancs héját. A lisztet elkeverem a sütőporral, a cukorral, a dióval, hozzáadom a narancslevet és a csokis-vajas masszát. Jól összedolgozom, majd diónyi tésztát teszek a sütőpapírral bélelt tepsibe, amit kézzel szétlapítok. Hagyjunk pár centi helyet az egyes sütik között, mert kissé megnő a térfogatuk.
190 fokon sütöm 12-13 percig. Fontos, hogy ekkor vegyük ki a sütőből és ne süssük tovább, habár nagyon lágynak és sületlennek tűnik a süti, de ha kihül, szépen megkeményszik. Én az első adagot túlsütöttem, a széle meg is égett.
Nekem 48 darab lett ebből a mennyiségből, azaz 3 tesinyi adag.

1 megjegyzés: